A munkáltatói márkaépítés lényegében több márka összehangolása, amely stratégiák, taktikai megoldások és napi feladatok összehangolása.
Milyen márkák képezik a munkáltatói márkát
Van egy márka, ami a cég terméke vagy szolgáltatása, például egy ruhamárka vagy teherszállító márka. Van egy munkáltatói márka, ami arról szól, hogy milyen a vállalatnál dolgozni és miért jó ott dolgozni. Van egy vezetői márka, ami a cég vezetőjének személyes brandje. Van egy alkalmazotti énmárka, ami a cég alkalmazottainak a személyes brandje.
Miért fontos ennyi mindent összehangolni? Gondoljunk úgy a márkára, mint identitásra. Mint egy közeli barátra, akit jól ismerünk, és akiben megtanultunk bízni. Ilyen egy jó márka. Semmi nem árnyékolja be, semmi nem rombolja le a bizalmat.
A vállalat munkáltatói identitása összefügg a termék vagy szolgáltatás márkájával. A munkáltatói identitás összefügg a vezető és az alkalmazottak márkájával. Ezek hatnak egymásra, és ha nincs összhang, az kikezdi a bizalmat, bizonyos esetekben le is rombolja.
A munkáltatói márkaépítés és a kíváncsiság
A HRTV Vezetők személyes márka kommunikációja című interjújában a branding stratéga Csábi Boróka feltárta a márkák közötti összefüggéseket, és elmondta, akárhányszor megkérdezi az ügyfeleitől, rá szoktak-e keresni a közösségi médiában arra, akivel találkozni fognak, a válasz minden esetben az, hogy természetesen.
Az emberek kíváncsiak. Rákeresnek a cégre, a cég munkáltatói brandjére, a vezetőre; ha a HR-essel találkoznak, a HR-esre is, megnézik a profilját a Facebookon, Instagramon, LinkedInen. Nagyon furán veszi ki magát, ha a patinás cég vezetőjének Facebook profilját elárasztják a bulizós, ivós, tivornyázós képek. Mivel az ő személyes márkája elválik a cégétől, gyengül a bizalom, szélsőséges esetekben megszűnik.
A munkáltatói márkaépítés és a magánélet
A munkáltatói márkaépítés fontossága kétségbe ejtheti a cég alkalmazottait, akik szívesen dolgoznak a vállalatnál, de nem akarják feladni a magánéletüket azért, hogy legintimebb pillanataikban is az image-t szem előtt kelljen tartaniuk. Szerencsére erre semmi szükség. Az irányelvek elegendőek. A közösségi médiában az énmárkánk részei a képeink, a posztjaink, a kommentjeink, a megosztásaink, az ismerőseink, és azok az adatok, amelyeket elérhetővé teszünk magunkról. Tekintettel kell lennünk arra, hogy amit a közösségi médiában teszünk, az része szakértői márkánknak, és ez kihat a cégünk márkájára is. Ez az oka annak, hogy a munkatársakat is be kell vonni a munkáltatói márkaépítés folyamatába.