A kényszerű home office nem lett tervezve, integrálva, hanem csak el lett rendelve. Komoly károkat okozhat, melyeket könnyen kezelhetünk.
Amikor tervezett
Az a fajta home office, melyet a cég stratégiájához igazítottak, amely a belső értéklánc szerves része, ami kiemelt figyelmet kapott a vállalat digitális ökoszisztémájában, és amely a tapasztalatok által kicsiszolt szabályok adta keretek között működik, igen hasznos a cég egésze számára.
A home office növelheti a munkatársak lojalitását, az employed branding egyik fontos eleme lehet, javíthatja a hatékonyságot – a munkatársak oldalán. Pénzt és energiát spórolhat meg a vállalat oldalán. Ha például a munkatársakat kéthetes turnusokban rotálják az irodai és az otthoni beosztásban, elegendő fenntartani (és esetleg megépíteni) egy fele akkora irodát.
A tervezett home office teljesen természetes a munkatársak számára. A vezetőnek és a HR-nek elegendő a szokásos mértékű figyelmet fordítania azokra, akik éppen home office-ban vannak – és minden működik fennakadás nélkül.
Amikor kényszerű
Az a fajta home office, amit a körülmények kényszerítenek ki, nélkülözi mindazon jellegzetességeket, melyeket felsoroltunk a fenti pontban: azaz nem tervezett, nem természetes része a bevett gyakorlatnak, nincs hozzá felszerelés, eszköztár, jól működő szabályrendszer, fennakadást okoz, és kiemelt figyelmet kíván a vezető és a HR részéről.
A COVID járvánnyá tette az otthoni munkavégzést, nem adva időt a felkészülésre. Sok esetben ehhez az alapvető eszközök sem voltak meg, sem hardveresen, sem szoftveresen. A digitális készségek gyakorta nem álltak olyan szinten, hogy az internet jelentőségének megnövekedése ne eredményezzen fokozott sérülékenységet a cégek adataiban és a munkafolyamatokban.
Az első hónapokban az újdonság varázsa, a veszélyhelyzet által felerősödött összetartás vitte a hátán az egészet, de ez valahol a 6. hónap körül elveszett. A motiváció gyengült, az aggodalmak felerősödtek, az emberek nem tudták, lesz-e hová visszamenni dolgozni, sokan belefásultak, és rengeteg cég ebben az időszakban szembesült a hullámszerű felmondásokkal.
A HRTV Munkahelyi közösségépítés jelene és jövője című interjújában a műsorvezető, Bogyó Péter három szakértővel beszélgetett a tapasztalatokról és a megoldásokról. A megoldás egyszerű, elegendő ehhez lemásolni a tervezett home office rendszereket az e téren sikeres cégektől. Mondani persze mindig könnyebb, mint megcsinálni: ahhoz megfelelő stratégia és jó koordináció szükséges. Az interjú első és második része itt elérhető.